Svar: Drømmeflasken og tidlig morgenamning
1. juni 2017
Alder:
6 mdr.
Kære Kristina
Tak for dit brev :)
De fleste børn har brug for flasken sen aften i lang tid - det er en af de sidste flasker som trappes ud. Hvis du synes, at det er svært at blive vækket om aftenen, så kan du godt prøve at give ham flasken, før du selv går i seng. Mange børn vil kune spise mere eller mindre i søvne, så hvis du f.eks. giver ham flasken kl 23, så kan du være heldig, at han derefter sover et længere søvnstræk og du undgår at blive vækket kl 01, hvor du selv sover rigtig godt.
Nu hvor han er 6 måneder gammel, vil han begynde at skulle have flere små måltider hele dagen igennem og stille og roligt vil skemaden i løbet af de næste måneder fylde mere og mere. Men hans behov for mælk/væske er stadig stort, så i takt med at han spiser mere om dagen, vil det netop være vigtigt at bibeholde flasken sen aften, fordi det er med til at sikre en vis del af hans væskebehov - og det vil være flaskerne om dagen som trappes ud for det er med til at sikre plads i maven til mere rigtig mad.
Når han bliver 7 måneder, vil det f.eks. være passende med 4 flasker (eller amninger) der ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Når han bliver 8-9 måneder vil han trives med 3 flasker (eller amninger) som f.eks. ligger før middagslur, aften og sen aften. Når han bliver 10-12 måneder, vil det ofte være fint med 2 flasker (eller amninger) som ligger enten aften og sen aften eller før middagslur og aften... På den måde trappes antallet af mælkemåltider stille og roligt ned, andet mad og vand sættes i stedet og han lærer gradvist at sove uden at få mælk...
Flaske sen aften kan godt spille ind på hans morgenvågning, så med en fast flaske sen aften, vil han måske sove et længere søvnstræk og vågne op, få brystet tidlig morgen og derefter sove videre igen. Det kan også være, at han vågner tidlig morgen lige nu, fordi der sker rigtig meget udviklingsmæssigt med ham både motorisk og mentalt - det kan sagtens være en periode, og så længe han ikke er ked af det, men blot ligger og kikker, vågner for sig selv og nyder en stille morgen, så er det helt okay - så kan du tilbyde ham brystet, når han er parat, og han (og du) kan så sove lidt længere :) Du behøver altså ikke reagere på ham, når han er vågen, hvis han i øvrigt er glad og okay...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske