Svar: Drømmeflasken og tidlig morgenamning

1. juni 2017

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Kristina

Tak for dit brev :)

De fleste børn har brug for flasken sen aften i lang tid - det er en af de sidste flasker som trappes ud. Hvis du synes, at det er svært at blive vækket om aftenen, så kan du godt prøve at give ham flasken, før du selv går i seng. Mange børn vil kune spise mere eller mindre i søvne, så hvis du f.eks. giver ham flasken kl 23, så kan du være heldig, at han derefter sover et længere søvnstræk og du undgår at blive vækket kl 01, hvor du selv sover rigtig godt.

Nu hvor han er 6 måneder gammel, vil han begynde at skulle have flere små måltider hele dagen igennem og stille og roligt vil skemaden i løbet af de næste måneder fylde mere og mere. Men hans behov for mælk/væske er stadig stort, så i takt med at han spiser mere om dagen, vil det netop være vigtigt at bibeholde flasken sen aften, fordi det er med til at sikre en vis del af hans væskebehov - og det vil være flaskerne om dagen som trappes ud for det er med til at sikre plads i maven til mere rigtig mad.

Når han bliver 7 måneder, vil det f.eks. være passende med 4 flasker (eller amninger) der ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Når han bliver 8-9 ...

Annonce

... måneder vil han trives med 3 flasker (eller amninger) som f.eks. ligger før middagslur, aften og sen aften. Når han bliver 10-12 måneder, vil det ofte være fint med 2 flasker (eller amninger) som ligger enten aften og sen aften eller før middagslur og aften... På den måde trappes antallet af mælkemåltider stille og roligt ned, andet mad og vand sættes i stedet og han lærer gradvist at sove uden at få mælk...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Flaske sen aften kan godt spille ind på hans morgenvågning, så med en fast flaske sen aften, vil han måske sove et længere søvnstræk og vågne op, få brystet tidlig morgen og derefter sove videre igen. Det kan også være, at han vågner tidlig morgen lige nu, fordi der sker rigtig meget udviklingsmæssigt med ham både motorisk og mentalt - det kan sagtens være en periode, og så længe han ikke er ked af det, men blot ligger og kikker, vågner for sig selv og nyder en stille morgen, så er det helt okay - så kan du tilbyde ham brystet, når han er parat, og han (og du) kan så sove lidt længere :) Du behøver altså ikke reagere på ham, når han er vågen, hvis han i øvrigt er glad og okay...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor